605  250  625

 


Reedukacja czyli ćwiczenia korekcyjno-wyrównawcze łączą elementy pracy korekcyjnej tj. usprawnienie deficytów rozwojowych (z łac. correctus - poprawiony) i wyrównanie braków w wiadomościach oraz umiejętnościach szkolnych. Zamiennie stosujemy nazwę ćwiczenia (zajęcia) korekcyjno-kompensacyjne. Kompensacja (z łac. compensatio - wyrównanie) może być rozumiana jako wyrównanie braków lub też zastąpienie jakiegoś braku innym czynnikiem, a także jako wspieranie rozwoju funkcji zaburzonej przez sprawną lub mniej zaburzoną.

Podstawowe cele pracy korekcyjno - kompensacyjnej:
•  usprawnienie zaburzonych procesów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu
   umiejętności czytania i pisania,
•  ćwiczenie sprawności czytania i pisania,
•  oddziaływanie psychoterapeutyczne ogólnie uspakajające, a równocześnie aktywizujące dzieci.

Najważnieje szczegółowe cele pracy korekcyjno - kompensacyjnej:
•  konieczne wszechstronne ćwiczenia zaburzonych funkcji analizatora wzrokowego,
   słuchowego i kinestetyczno-ruchowego,
•  stosowanie ćwiczeń usprawniających analizę i syntezę słuchową i wzrokową, a także
   sprawność ruchową i koordynację wzrokowo - ruchową,
•  ćwiczenia usprawniające trudności w czytaniu i pisaniu uczniów z ryzyka dysleksji,
•  rozbudzanie motywacji do pracy nad wyrównywaniem braków.



Rewalidacja - całokształt podejmowanych i usystematyzowanych działań, mających na celu przywrócenie człowiekowi niepełnosprawnemu (również intelektualnie) możliwie pełnej sprawności. Jest to proces edukacyjny, terapeutyczny i wychowawczy z zaplanowanymi celami, uwzględniającymi wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną. Usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.
W obecnych czasach rewalidacja w swym zakresie obejmuje szereg oddziaływań natury pedagogicznej i społecznej mających za cel przywrócenie w miarę możliwości jednostce niepełnosprawnej możliwości funkcjonowania w społeczeństwie. Należy tu zróżnicować charakter oddziaływań skierowanych na osoby o niepełnosprawności fizycznej oraz intelektualnej jak i uwzględnić ich wiek. Pewne procesy w strukturach korowych powstają jako składowa ciągu zdarzeń i oddziaływań środowiskowych jak i wychowawczych oraz emocjonalnych. W sytuacji, gdy minie już wiek, w którym te struktury w mózgu powinny się kształtować, ich odtworzenie jest tylko fragmentaryczne mniej lub więcej.